10. kesäkuuta 2013

Unia,unia,unia..?

Musta unet on tosi hämmentäviä. Miks niitä nähdään? Miks välillä niitä näkee ja välillä taas ei? Onko unilla joku syvällinen merkitys? Oisko ees siistiä osata tulkita unia?
GUPLII
"Uni on omakohtainen, subjektiivinen nukkumisen aikana koettava elämys, jossa esiintyy ajatuksia, tunteita, mielikuvia, ääniä ja muita aistimuksia." Näin sanoo ystävämme Wikipedia. Mun mielestä unia ei aina voida sanoa elämyksiksi. Mulle elämys meinaa merkityksellistä, iloista kokemusta. Voiko painajaisunia sanoa elämyksiks? Lisäks Wikipedia kertoo unia tulkittavan usein enteiksi. Mä en kyllä halua, et mun unet on enteitä.
GUPLII(2)
Jollain tavalla mä pidän unia myös pelottavina. Mä en nyt tarkota, et kaikki mun unet olis painajaisunia. Se, et miks hyvätkin unet on musta vähän pelottavia, on ehkä hieman nurinkurista. Jos mä näen ihanan unen, mä totta kai toivon sen olevan vielä joskus totta. Mut entä jos se onkin vaan ikuisuushaave, jotain jota mä en koskaan tuu saavuttamaan ja joka voi ainoastaan tulla mun uniin? Ihanakin asia, mitä ei kuitenkaan jostain syystä tahtois muistaa, muistuttaa itsestään öisin. 
GUPLII(3)
Mistä unet oikein ees tulee? Mistä alitajuntaan tulee ne kaikki pienenä tutuksi tulleet liilat hirmusen pelottavat möröt tai jossain kuivalla aavikolla juoksevat virtahepolaumat, tai se jäätävä kammotus pudota hissikuiluun? Myönnän, kuulostaa sikaoudolta, mut.. Usein mun unissa on mulle tuttuja ja läheisiä henkilöitä. Liian usein ne unet vaan päättyy jotenki hirveen traagisesti. Vihaan herätä keskellä yötä uneen, mistä jää vaan paha mieli.
GUPLII(5)
Joinain öinä unia tulee jatkuvalla syötöllä, joskus niiltä saa olla ihan rauhassa. Useimmiten omia unia ei ees muista kauaa heräämisen jälkeen, mut ainakin mulla ne kuitenkin vaikuttaa siihen millä tuulella herää. Esimerkiks tänä aamulla heräsin ekan kerran neljältä johonkin uneen. Herätys oli vasta puol kaheksalta, mut sitä ennen heräsin varmaan parikyt kertaa erilaisiin hyviin ja huonoihin uniin. Aamulla olin jotenki ihan sekasin, hirveen väsyny liiallisen heräilyn takia, ja hämmentynyt. Samoja naamoja pyöri melkeen joka unessa, mut paikat vaihteli jostain Egyptistä tyyliin Turun keskustaan. Dafuq? 
GUPLII(4)
Oon harkinnu, et alkaisin pitää unipäiväkirjaa. Yhessä vaiheessa, ku näin aika pitkän jakson putkeen painajaisia, pidin sitä päiväkirjaa noin pari päivää ja sit en nähykkään niitä unia aikoihin ollenkaan. Jos pitäisin jonku aikaa vakituisesti semmosta, nii voisinkohan joskus alkaa ymmärtämään enemmän? Tästä tekstistä varmaan paistaa joka puolelta hämmennys, koska se on se munki päällimmäinen tunne. Aika deep shit teksti tähän blogiin, koittakaa te olla hämmentymät mun kirjotuksest. :D
GUPLII(7)
Vaihteeks ny tämmöstäki, toivottavasti ees joku jakso lukea tätä sekavaa soopaa. :) 






4 kommenttia:

  1. Unet on oikeesti tosi mielenkiintoisia, tai joskus mä ainakin jään miettimään niitä pitkään. Mul ei muuten tulis mieleen kirjoittaa unista blogiin, mutta hyvältä näyttää. Ootkos muuten ikinä saanu unihalvausta? Mä en oo, mutta Juhana on. Kysy jos et tiiä mikä se on. :) <3:lla serkkusi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jebujep! ja hyvä et näyttää hyvältä ;) En oo, hui kamala!! Huijjuij olispa pelottavaa :(

      Poista
  2. Voi maria toivottavast painajaiset helpottaa, tiiän kokemuksest ettei oo kivaa jos pahat unet valvottaa ja siit tulee kierre ://
    ihan paras postaus, oot ihana höppänä!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juu siis ei niitä nyt oo joka yö onneks :) ja voi kiitos kukalie ootkaan !! :D

      Poista

Kommentoi, risut ja ruusut otetaan vastaan! (: